Petanque - Pelin kirjauslomakkeita


Analyysilomake

Tällä lomakkeella voi pitää kirjaa trippelipelin etenemisestä (myös duppeli ja singeli). Kunkin pelaajan heitot merkitään taulukkoon aikajärjestyksessä muodossa PX (asetus) tai TX (ammunta). X on pistemäärä heiton onnistumisen mukaan (katso taulukko alla). Esimerkiksi P1 on onnistunut asetus ja T2 erinomainen ammunta. Snadin ulosammunnan voi merkitä esimerkiksi T.2.

Yhteen lomakkeeseen sopii 6 pelikierrosta. Koko pelille on syytä varata ainakin 2-3 lomaketta.

Lomakkeesta on helppo seurata pelin kulkua jälkeenpäin kierros kierrokselta. Tästä lomakkeesta on kuitenkin hankala laskea yksittäisen pelaajan tai koko joukkueen onnistumisprosentteja. Siihen sopii paremmin seuraava lomake:


Suorituskirjanpito

Tähän lomakkeeseen merkitään kunkin pelaajan jokainen heitto kierroksittain. Asetusheitot P-riville ja ammuntaheitot T-riville (katso arvosteluasteikko alla). Pelin jälkeen lasketaan yhteen jokaisen pelaajan asetus- ja ammuntaheittojen määrä ja heittojen yhteismäärä. Vastaavasti lasketaan yhteen suorituspisteet. Näistä edelleen lasketaan yhteen koko joukkueen vastaavat heitto- ja pistemäärät. Kertoimet saadaan jakamalla kukin pistemäärä heittojen määrällä (kahden desimaalin tarkkuudella lähimpään arvoon pyöristäen).

Normaali peli sopii yhdelle lomakkeelle (trippeli 21 kierrosta tai duppeli 14 kierrosta).

Mallissa joukkue A heitti yhteensä 60 heittoa ja sai niistä yhteensä 35 suorituspistettä. Kerroin on siis 35 / 60 = 0,58. Tämä vastaa suurinpiirtein onnistumisprosenttia 58. Pientä heittoa tulee siitä, että yksittäisen heiton arvo voi prosentteina olla 200, toisaalta se voi olla myös -100.

Mallitaulukosta nähdään, että joukkue B on ollut vahvempi kaikilla pelin osa-alueilla. Heidän yhteinen onnistumisprosenttinsa on ollut noin 75.


Arvosteluasteikko

Asteikko on -1, 0, 1 ja 2. Jotta eri pelien keskinäinen vertailu olisi mahdollista, tulee arvostelun olla aina samankaltainen. Arvostelussa pitää huomioida pelialusta ja muut vastaavat tekijät. Pelitilanne ei saisi vaikuttaa arvosteluun. Usein esimerkiksi asettaja joutuu asettamaan "mahdottomaan" paikkaan ja hyvästä heitosta tulee silti antaa pisteitä 1 tai 2, vaikka kuula ei olisikaan ykkönen. Myös aloitusasetus pitää pisteyttää koko asteikon laajuudella. Eli vaikka aloitusheitto onkin aina ykkönen, niin silti tosi huonolle heitolle pitää antaa 0 pistettä.

Tässä joitakin ohjeita:

 AsetusAmmunta
2 = Erinomainen
"Vautsi! Upeeta!"
- Hyvin lähellä snadia
- Snadin siirto tarkoituksella
- Hyvä lukkokuula
- Kaksi sisään jne
- Karo tai hyvä jättö
- Kaksi pois
- Snadi ulos tarkoituksella
1 = Onnistunut
"Hyvä! Ihan OK!"
- Normaali pelikuula sisään
- Hyvä suojakuula jne
- Normaali poisto
0 = Epäonnistunut
"Hei kamoon nyt!"
- Kaukana snadista
- Hyödytön kuula jne
- Huti / reikä / hipsu
- Väärä kuula pois jne
-1 = Katastrofi
"Hitsi, olisit jättänyt
kokonaan heittämättä!"
- Vahinkoa omalle joukkueelle - Oma kuula pois tms

Joskus heitto ei onnistu lainkaan tarkoitetulla tavalla, mutta lopputulos on silti hyvä tai jopa erinomainen. Tällöin heitolle annetaan kuitenkin aina 0 pistettä.


Lomakkeen täyttäminen

Parasta olisi, jos lomakkeen täyttää aina joku pelin ulkopuolinen. Suorituskirjanpidon voivat tosin täyttää pelaajat itsekin tarvittaessa. Kierroksen alussa esimerkiksi jommankumman joukkueen välipelaaja aloittaa täyttämisen ja antaa lomakkeen asettajalle tämän heitettyä omat kuulansa. Rajatapauksissa joukkueen pelaajat voivat itse "äänestää" annettavasta pistemäärästä.


Jukka Pöyry